Album Preview

 

Album Title 2008-09-25, Auto en olie, Huisje vervolg
Album Short Name 2008-09-25__Auto_en_olie__Huisje_vervolg
Keywords
Description Auto's, ja dat gaat hier iets anders. Garantie op tweedehands auto's bestaat niet, je koopt op eigen risico, van te voren laten 'keuren' door iets of iemand mag. Maar ook als je iets tegenkomt dat volgens jou de waarde van de auto vermindert, is het niet zo dat je daarom iets van de prijs af krijgt. Je koopt of niet, en prijs is prijs, op een stukje korting na als je even onderhandelt, maar dat is niet extreem veel korting. Heel anders dan bij bananen, of een taxiritje in Malacatos, of zo iets. Daar kijken ze je aan, en als jij niet weet dat vijf kleine bananen 20 cent zijn, dan vragen ze rustig een halve dollar. Maar dingen als auto's, koelkasten, een bed, enz, de grote aankopen, die prijzen zijn wel aardig hetzelfde voor 'buitenlanders' en Ecuadorianen. Zoals bij meer auto's is het mogelijk de stoel zover naar voren te verstellen dat het stuur tegen je buik duwt (ook als je weinig buik hebt), maar voldoende naar achteren kunnen verstellen voor een goede zithouding is niet mogelijk. En de rugleuning heeft in de voorste stand nog steeds te veel helling om lekker rechtop te zitten. Keith weet een monteur, daar ben ik ook heen gegaan om de auto te 'keuren' op vitale punten, en die heeft bij de buurman een paar stukjes metaal laten maken om onder de stoel te zetten, en daarna ook de achterkant van de stoel iets verhoogd zodat de rugleuning iets rechterop komt. Ja, nu zit ik goed. De auto zelf is behoorlijk goed, maar niet excellent onderhouden. Dat geldt voor de meeste auto's hier. In Nederland zijn we er zuinig op, vooral als een auto nieuw is. Hier zien auto's van vier jaar oud er al behoorlijk 'gebruikt' uit, vooral de werkpaarden die Camioneta's nu eenmaal zijn. Toen ik ook zag dat de vorige eigenaar water als koelvloeistof goed genoeg heeft gevonden (het vriest nu eenmaal niet in Ecuador), en dat goede koelvloeistof ook 'roest' in de motor voorkomt zal deze persoon onbekend zijn geweest, leek het me nuttig om gelijk de motorolie te verversen. Met Keith naar zo'n bedrijf gereden, je rijdt hem gelijk op de brug, zegt dat je voor olie verversen komt, en meteen laten ze de oude olie alvast uit de motor lopen terwijl jij binnen je olie uitzoekt. Ik was erg blij dat ze Mobil 1 hebben, die olie gebruik ik al zolang die bestaat. Ik had met Mobil toentertijd afgesproken dat ik (gratis) na verversen van de olie die oude olie mocht opsturen naar hun laboratorium. Daarbij bleek dat na de normale 10.000 km. die olie nog zo goed was, en de hoeveelheid slijtageproducten vanuit de motor zo gering, dat het jammer en onnodig was om de olie al zo snel te verversen. Dus gaandeweg met steeds een labtest heb ik de intervaltijd opgevoerd tot 40.000 kilometer zonder verversen, alleen het oliefilter wel elke keer op tijd vervangen. Ik weet van iemand (die ik ooit deze olie adviseerde) die een keer de koppakking er af moest hebben, en dat in de garage de monteur zijn collega's erbij haalde om ze te laten zien hoe geweldig schoon dat motorblok van binnen was. En die olie is in Nederland ondertussen ik dacht iets van 25 euro, maar hier is het 13 dollar. De eigenaar van de zaak kon een beetje Engels, en vond het interessant mijn verhaal te horen. Het is ook nog 5W-50 olie, dus in 'koude' omstandigheden heel dun, maar als het warm is dik genoeg. Dat heeft o.a. als voordeel dat terwijl een iets conventionelere olie na het starten toch gauw 10 seconden of meer nodig heeft om in 'alle hoekjes en gaatjes' van het motorblok te komen, deze olie daar vrijwel onmiddelijk is. Dus veel minder slijtage. Terwijl normaal een automotor de eeerste tien minuten meer slijt dan de volgende tien uur (als je er zolang met warme motor mee blijft rijden), is dat met deze olie dus veel minder. Grappig detail, toen ik met Keith weer wegreed viel het hem ook op dat de motor een heel ander (minder, soepeler) geluid maakte. Nou, tot zover dit olie verhaal!
Total 3 photos
   

1 / PICT0004, Zoals bij meer auto s kan de stoel niet ver genoeg naar achteren en de leuning niet ver genoeg naar voren.JPG

Photo Information

File Size (bytes): 944749
Image Size (width x height): 1600 x 1200
Camera: KONICA MINOLTA / DiMAGE A200
ISO Speed: ISO 200
Shutter Speed:
Aperture: f 7.1
Focal Length: 7.2 mm
Flash: Off
Capture Date: 2008-09-25 11:30:03
Location (Lon/Lat): -79.201598000 / -4.010574000

Picture Files

Picture copies in all sizes: 0 | 1 | 2 | full


Note

 

Keywords

2 / PICT0005, Jawel, de echte motorolie is hier, duur maar verversen elke 40000 km, oliefilter elke 10000.JPG

Photo Information

File Size (bytes): 1050275
Image Size (width x height): 1600 x 1200
Camera: KONICA MINOLTA / DiMAGE A200
ISO Speed: ISO 200
Shutter Speed:
Aperture: f 4.5
Focal Length: 10.4 mm
Flash: Off
Capture Date: 2008-09-25 15:08:45
Location (Lon/Lat): -79.205820000 / -3.982385000

Picture Files

Picture copies in all sizes: 0 | 1 | 2 | full


Note

 

Keywords

3 / PICT0006, gewoon boven de put rijden en je wordt meteen geholpen, motorolie, koelvloeistof, smeren, achterasolie.JPG

Photo Information

File Size (bytes): 927721
Image Size (width x height): 1600 x 1200
Camera: KONICA MINOLTA / DiMAGE A200
ISO Speed: ISO 200
Shutter Speed:
Aperture: f 6.3
Focal Length: 7.2 mm
Flash: Off
Capture Date: 2008-09-25 15:09:11
Location (Lon/Lat): -79.205820000 / -3.982385000

Picture Files

Picture copies in all sizes: 0 | 1 | 2 | full


Note

 

Keywords